ČZ 420 typ 860
19.10.2012 — adusek
Silniční závodní motocykl ČZ typového značení 860, postavený v objemových třídách 350 a 420 cm3, byl podobně jako motocykl Jawa 350, typ 673, vrcholem vývoje silničních závodních strojů této značky. Tento stroj byl prvním závodním čtyřválcem v historii značky. Silniční závodní motocykly ČZ byly až do té doby s jedinou výjimkou poháněny jednoválcovým čtyřdobým motorem. Tato osvědčená koncepce však již v 2. polovině 60. let přestávala být na mezinárodním poli konkurenceschopná. Vrátit značku ČZ zpět mezi elitu světových silničních závodních motocyklů se pokusil konstruktér Ing. František Pudil, který vytvořil zcela nový motocykl, mající jen málo společného s předchozími stroji značky ČZ. Nový stroj byl poháněn vidlicovým čtyřdobým čtyřválcovým vzduchem chlazeným motorem s ventilovým rozvodem DOHC. Vždy dva válce motoru byly odlity v jednom bloku a obě dvojice válců mezi sebou svíraly úhel 90 %. Toto uspořádání umožnilo vytvořit kompaktní pohonnou jednotku, kde bylo zaručeno dostatečné chlazení všech válců. Přitom však byla šířka takto uspořádaného čtyřválcového motoru stejná jako u dvouválce, což přinášelo výhodu menšího aerodynamického odporu. Nový závodní čtyřválec ČZ vznikl v roce 1969 nejprve v provedení 350 cm3, později vznikla též verze s motorem se zdvihovým objemem zvětšeným na hodnotu 420 cm3, tak aby se motocykl mohl účastnit i závodů pětistovek. Po postupných úpravách a vylepšováních se z motocyklu stal stroj světové úrovně. V roce 1972 bylo rozhodnuto, že naši výrobci závodních motocyklů si nemají nadále vzájemně konkurovat. Každý z podniků tak měl nadále povoleno vyvíjet pouze stroje pro jemu přidělenou sportovní disciplínu. České závody motocyklové tak měly s okamžitou platností ukončit svou účast v silničních motocyklových závodech. S tím souviselo také nařízení o ukončení vývoje silničních závodních motocyklů a předání veškeré dokumentace jakož i hotových motocyklů odvěkému rivalovi strakonického podniku – pražské Jawě. Vedení ČZM Strakonice poslední z výše uvedených nařízení nesplnilo. Tři moderní závodní stroje ČZ, typ 860, zůstaly v majetku firmy. Jeden stroj byl později prodán do soukromé sbírky do zahraničí. V roce 2007 se podařilo jeden ze dvou zbylých motocyklů získat do sbírek Národního technického muzea.
|